Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

Splitsing Delfzijl

Nadat het tractiedepot naar de tentoonstelling in het museum “Aquariom” was verhuisd kende het modelbouwen een periode van betrekkelijke rust. Enerzijds kwam dit door wat uitgestelde klusjes in huis, anderzijds doordat er voor de tentoonstelling in “Aquariom” een hoop werk verzet was en het modelbouwen even niet erg trok. Kort na de voorjaarsvakantie kwam de volgende deadline echter al weer in zicht en waren de beoogde klusjes in huis min of meer afgerond.

Om eerst met iets nieuws te kunnen beginnen heb ik er voor gekozen vanaf de andere kant van het emplacement met bouwen te beginnen, en wel met de splitsing van de spoorlijnen naar Groningen (via Appingedam) en de lijnen naar Groningen via de Woldjerspoorlijn en de lijn naar Zuidbroek die zich weer splitsten na het voormalige station Weiwerd. Na het bezoek aan de Fremo bijeenkomst in Hoorn heb ik wat ideeën voor het bouwen van de splitsingsmodule ontwikkeld. Eerdere plannen voor de uitvoering van de splitsing werden afgekeurd vanuit visueel oogpunt. Het is dan wel een modulebaan, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Dat dit vanwege de afmetingen van de module wat logistieke problemen geeft neem ik dan maar op de koop toe. Op de module loopt vanaf het station gezien het rechter spoor (spoor 2) rechtdoor naar Appingedam, terwijl het spoor naar Zuidbroek onder een hoek van 30° naar links afbuigt (spoor 1). Door te kiezen voor een hoek van 30° bij een module lengte van 120 cm heeft het afbuigend spoor een nog acceptabele boogstraal terwijl de breedte van de module enigszins beperkt blijft (94 cm) en is het mogelijk om beide einden te eindigen met het Fremo genormeerde Ho E96 profiel zoals we dat ook op de club toepassen bij de nieuw te bouwen landschapmodules.

Omdat er van eerdere modules nog wat resten hout over waren (kop- en zijwanden) was de bouw van het frame in een avondje geklaard zodat de volgende dag het Floormate er al in gelijmd kon worden. Nadat dit droog was het sporenplan en de aanwezige luchtfoto’s bestudeerd om het landschap zo goed mogelijk vorm te kunnen geven. In dit gedeelte van de spoorlijn was destijds namelijk ook een overweg aanwezig (…..laan). Na een paar avondjes plakken snijden en raspen was het landschap mij wel naar de zin. Nu konden de rails gelegd, gespoten en geballast worden. Voor het spuiten de elektrische aansluitingen aan de railstaven solderen, dat werkt wel zo makkelijk. Om de lelijke blauwe kleur zo snel mogelijk kwijt te raken heb ik een pot kleikleurige muurverf laten mengen en deze kleur aangebracht. Lijkt direct al een stuk beter dan eerdere pogingen met beige en chocoladekleur.

De eerste contouren van de aanwezige wegen en de overweg aangebracht, en nu ligt de module te wachten op verdere afwerking.

Hans is bezig met het bouwen van de splitsingsmodule

Post T zoals deze bij de wisselstraat in Delfzijl stond

Ondertussen ben ik al weer begonnen met het minst aantrekkelijke werk, het ballasten van de rails op de vier modules die tussen het tractiedepot en de goederenloods liggen ( 7 sporen x 4.80 is bijna 35 meter), als dat klaar zijn hoop ik met de bouw van de laatste vier modules te kunnen beginnen en het geheel medio november in ieder geval rijklaar te hebben.

 

HB