Gesloten 10 tons goederenwagens type CHB
Tussen 1881 en 1902 stelde de Staatsspoorwegen
een groot aantal houten gesloten wagens van dit type in dienst met een
draagvermogen van 10 ton. Deze wagens waren op het onderstel na geheel van hout.
Later werd dit type ook gebouwd met ijzeren profielen op de zijwand in plaats
van hout. De roosters in de zijwanden waren bij de eerste wagens slechts ijzeren
platen die naar beneden geschoven kunnen worden. Latere wagens kregen roosters
en al snel werden de eerste wagens hier van voorzien. Oorspronkelijk waren de
wagens van een parkeer (val-)rem voorzien/bij de NS is deze achter komen te
vervallen. /een aantal wagens is bij de NS in de jaren dertig nog voorzien van
rollager aspotten en sommige ook van dichte asbalanzen. Begin jaren vijftig
werden de meeste wagens buiten dienst gesteld. Een behoorlijk aantal heeft nog
een dienst gedaan, bijvoorbeeld als werkwagen.
SS CHB 11079-'168, 11219-'508 11684-'783,
119935-12085, 12092-'94, 12167-'95, 12363-'448, 12450-'54712598-'629, 12631-'72,
12748-'972, 12973-'94
NS CHB 1036-1406 en CHB 1421-2301
Hulp bestelgoederenwagens: NSEh2001-2030 (in
dienst gesteld in 1923)
tijdens de bouw van de goederenwagen werden er
tijdens een bezoek aan het MBS een aantal detailfoto's gemaakt van een
teruggevonden CHB
Het model van de wagen bestaat uit een zestal
vlakgegoten delen (4 wanden, 1 dak en een bodem). Slechte ervaringen met andere
vlakgegoten goederenwagens gaven mij een vervelend voorgevoel, echter bij dit
model bleek deze angst volledig ongegrond. Alle wanden pasten perfect zodat de
wagenbak met een minimum aan plamuur afgebouwd kon worden. De wanden en het dak heb ik met
een paar stukjes tape in elkaar gezet en de wanden daarna met wat druppeltjes
secondelijm vastgezet. Dit had tot gevolg dat er aan de buitenkant niets te zien was van het
lijmen van wagenbak. Nadat alle lijm volledig was uitgehard kon de bodem in de
wagen gemonteerd worden. De gecompenseerde asbalanzen konden eenvoudig gevouwen
worden en de aslagers met een druppel secondelijm vastgezet worden. Na een dik
uur bouwen was de wagen in onderstaande staat.
Na een paar weken heb ik de wagen weer uit de
doos gehaald. De gaatjes voor de bufferstelen van 1mm geboord en de
veerpakketten gemonteerd. Hierna werd de wagen in een nogal verbleekte grijze
kleur geverfd. Geheel in lijn met de kleurbeschrijvingen die maykel van MK
modelbouwstudios in zijn bouwbeschrijvingen noemt ben ik van plan alle kleuren
van mijn wagens anders te doen lijken. Zo krijg je buiten de weathering om al
een heel gevarieerd beeld binnen het materieel bestand.
op dit moment ligt de wagen te wachten op zijn
rangeertreden en handgrepen.
Een deel van de SS wagens werd in 1923 omgebouwd voor dienst in personentreinen en gebruikt als hulp bestelgoederenwagen. Deze wagens waren alle uitgevoerd met doorgaande treeplanken. Bij de NS bleven ze als zodanig in dienst tot ca 1955 waarbij ze net als de overige rijtuigen donkergroen werden geschilderd. Serie: NS Eh 2001-2030, ex. SS 11654-’83.
een CHB als hulpbestelgoederenwagen
EW