Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

20 tons gesloten goederenwagens type CHM 

Deze gesloten vierassige wagens waren de eerste (en laatste) vierassige goederenwagens die de staatsspoorwegen liet bouwen. Het nadeel was dat de wagenlading goed verdeeld moest worden. Bij onderhoud miste men ook tweemaal zoveel capaciteit als wanneer met twee 10 tons wagens zou hebben. Bij de staatssoorwegen zijn daarom sindsdien ook geen wagens meer doorgebouwd dit in tegenstelling tot de HSM welke enige jaren later ook vierassige wagens in dienst stelden deze later nog bij bestelde. Bij de NS hebben de wagens tot de jaren vijftig dienst gedaan.

de schoongemaakte onderdelen van de wagen naast elkaar.

gegevens: 

serie: SS CHM 18000-18049, later NS 25001-25050

bouwjaar 1881

laadvermogen 20 ton

eigen gewicht 18.1 ton

bodemoppervlak 30.3 m2

totale inhoud 63.7 m3

De wagen bestaat evenals de CHB uit een viertal vlakgegoten wanden, een dak en een bodemplaat. De draaistellen bestaan uit twee geëtste messing plaatjes die eenvoudig gevouwen kunnen worden. Ook bij dit model heb ik er voor gekozen de wagenbak met lakband in elkaar te zetten om daarna de bak van binnenuit te verlijmen. als laatste wordt de bodemplat onder de wagen gelijmd. Hierbij moet er goed op gelet worden dat de bodemplaat netjes in het midden gelijmd wordt. De draaistellen moeten gemonteerd worden aan de pennetjes die op de bodemplaat meegegoten zijn.Bij mij waren de pennetjes dermate kort dat ik er voor gekozen heb de pennetjes in het geheel te verwijderen en de draaipunten te voorzien van 2 M2 schroefjes. Voor de rijeigenschappen was het verstandiger geweest de bak aan de binnenkant te verzwaren met lood. Nu moet de verzwaring van het model onder de bak gemonteerd worden.

De huidige staat van de wagenbak

MK modelbouwstudio's heeft inmiddels een nieuwe versie van de HTM (de HSM versie) op de markt gebracht deze wagen is volledig geëtst waardoor de wagen meer speling op de draaistellen heeft.

EW