20 tons gesloten goederenwagens type CHM
Deze gesloten vierassige wagens waren de eerste
(en laatste) vierassige goederenwagens die de staatsspoorwegen liet bouwen. Het
nadeel was dat de wagenlading goed verdeeld moest worden. Bij onderhoud miste
men ook tweemaal zoveel capaciteit als wanneer met twee 10 tons wagens zou
hebben. Bij de staatssoorwegen zijn daarom sindsdien ook geen wagens meer
doorgebouwd dit in tegenstelling tot de HSM welke enige jaren later ook
vierassige wagens in dienst stelden deze later nog bij bestelde. Bij de NS
hebben de wagens tot de jaren vijftig dienst gedaan.
de schoongemaakte onderdelen van de wagen naast
elkaar.
gegevens:
serie: SS CHM 18000-18049, later NS 25001-25050
bouwjaar 1881
laadvermogen 20 ton
eigen gewicht 18.1 ton
bodemoppervlak 30.3 m2
totale inhoud 63.7 m3
De wagen bestaat evenals de CHB uit een viertal
vlakgegoten wanden, een dak en een bodemplaat. De draaistellen bestaan uit twee geëtste
messing plaatjes die eenvoudig gevouwen kunnen worden. Ook bij dit model heb ik
er voor gekozen de wagenbak met lakband in elkaar te zetten om daarna de bak van
binnenuit te verlijmen. als laatste wordt de bodemplat onder de wagen gelijmd.
Hierbij moet er goed op gelet worden dat de bodemplaat netjes in het midden
gelijmd wordt. De draaistellen moeten gemonteerd worden aan de pennetjes die op
de bodemplaat meegegoten zijn.Bij mij waren de pennetjes dermate kort dat ik er
voor gekozen heb de pennetjes in het geheel te verwijderen en de draaipunten te
voorzien van 2 M2 schroefjes. Voor de rijeigenschappen was het verstandiger
geweest de bak aan de binnenkant te verzwaren met lood. Nu moet de verzwaring
van het model onder de bak gemonteerd worden.
De huidige staat van de wagenbak
MK modelbouwstudio's heeft inmiddels een nieuwe versie van de
HTM (de HSM versie) op de markt gebracht deze wagen is volledig geëtst waardoor
de wagen meer speling op de draaistellen heeft.
EW