Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

Open wagen type GH

Van deze serie van zo'n 600 wagens werd voor het vervoer van o.a. zand in dienst gesteld door de SS. Ze kregen de nummers SS 25589 - 25608 e.v. Vanaf 1936 verviel vaak het remhuis. Deze wagens bleven in dienst tot eind jaren zeventig. Ze hadden op de hoeken verstevigingsplaten gekregen, soms verbanden op de zijwanden en vaak ook gesloten scheenplaten. De wagens kregen de nummers SS 27120-27219 e.v. en bij de NS 38643-38742.

Het model bestaat uit 2 zijwanden, 2 kopwanden, een bodemplaat, nikkelzilver asbalanzen, gegoten veerpakketten met aspotten, gedraaide bufferstelen en waterslide transfers.

De zijwanden zijn qua detaillering iets minder gedetailleerd dan de CHD van artitec, maar de wanden zijn netjes dun gegoten en recht. Dit komt voor een groot deel ook door de andere gietmethode. De wagens van MK modelbouwstudio zijn diepgegoten en het materiaal van Artitec is vlakgegoten.

Na het loszagen van de giethulpen die aan de diverse onderdelen zaten kan het hele model van braampjes ontdaan worden. Het materiaal zag er al behoorlijk netjes uit zodat een klein haaltje met een stukje schuurpapier en wat schrapen met een afbreekmesje al voldoende was om het geheel braamvrij te krijgen. Op een van de kopwanden ontdekte ik toch iets wat er naar mijn mening niet hoorde, met een klein vijltje heb ik dit vervolgens weggehaald. Tijdens het in elkaar zetten van het model bleek dat dit randje hars er toch had moeten zitten, waardoor de wagen vanaf nu met een kier van ongeveer 1 mm in de kopwand verder moest. Ook het in elkaar lijmen van de zijwanden ging niet helemaal vlekkeloos. Ik ben mij er van bewust dat je ieder model eerst moet droogpassen voordat je ook maar aan lijmen begint  te denken, maar door het overmatig enthousiasme waar ik op dat moment mee aan het werk was had ik dat al lang weer vergeten.

De bak was nu klaar, maar ik zag dat het frame van de bak niet overal even netjes aansloot bij ze verstevigingen in de zijwand. Er vanuit gaand dat dit later niet zou opvallen heb ik het maar zo gelaten. De asbalanzen heb ik vervolgens onder de wagen gemonteerd. Aan het einde van de dag stond de wagen netjes recht op zijn wielen. De volgende dag heb ik de veerpakketten met de aspotten nog vastgelijmd. Het model heeft zo een paar dagen op mijn kamer gestaan.


Om te kijken of anderen de tekortkomingen in de wagen ook opvielen heb ik het spul op de reguliere bouw avond meegenomen en merkte dat niemand er iets over zei. Toch zat het model me nog niet helemaal lekker. De zaterdag erna ben ik met Wolter naar het MBS geweest en heb na afloop de wagens aan hem laten zien. Naar aanleiding van mijn eigen ideeen en de opmerkingen van Wolter heb ik de wagen ’s avonds toch maar in een badje met heet water laten vallen om zo alle met secondenlijm gemaakte verbindingen weer los te halen. Op een klein scheurtje in een veerpakket na ging alles zeer voorspoedig. De lijmresten van de bak verwijderen bleek toch een stuk lastiger. Maar na een half uurtje prutsen en peuteren kon ik de bak weer in elkaar lijmen. Nu ben ik begonnen met de bodemplaat te fixeren om een vlakke plaat met wat plakband. Hieromheen heb ik alle zijwanden gelijmd. Ook de kopwand die te smal was heb ik zo met een stukje styreen een beetje pas gemaakt. Ik kwam er nu achter dat het te lijmen oppervlak aan de zijkant van de wagen wel minimaal werd. Door te werken met een kleine overmaat lijm met activator kreeg ik de zijwanden toch strak en stevig langs de bodem. Een nadeel is dat er nu een dun laagje lijm op de bodem ligt. Dit ga ik later verbloemen met een beetje lading in de bak. De wagen is nu klaar om geschilderd te worden.

EW