Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

10 tons zandwagen type GZZ

Deze korte zandwagen zijn gebouwd voor de HSM in 1882. Ze waren een voortzetting van een serie van 72 zandwagens uit 1875. De wagenbak was zeer laag om te voorkomen dat de zandwagens over beladen werden en om het lossen door over de zijwand te scheppen te vergemakkelijken. Moest er veel zand gelost worden dan konden de zijwanden naar beneden worden geklapt. De wagens waren tevens geschikt voor tippen door de opklapbare kopschotten. Daarbij werd de gehele wagen in een installatie gekanteld waarbij aan één kant de lading onder het opgeklapte kopschot door schoof. 

De wagens zijn in de NS periode verdeeld over het dienst en commerciële- wagenpark. De wagens in het commerciëlewagenpark zijn eind jaren dertig afgevoerd, terwijl de dienstwagens soms nog in de jaren vijftig gebruikt werden

Er was ook en serie met remhuis van dit type wagen

Nummering: NS GZK 80088-80132, HSM 12402-12450

Bouwjaren: 1882-1883 door Victor Halot

Draagvermogen 10 ton

De ongespoten wagen

Dit model is een uitgevoerd als beginnersmodel en de opvolger van de de staatsspoor zandwagen die een aantal jaren geleden in het pakket van MK modelbouwstudio gezeten heeft. De hele wagen bestaat uit vier basisdelen en een paar detailleringsdelen. De bufferhulzen en de aspotten zijn van giethars. 

We beginnen met de bodemplaat van de wagen. hier zitten ook direct de balansijzers en de zijwanden in.  De zijwanden kunnen het beste voor het omvouwen gedetailleerd worden met U-profielen. Hierna kan het geheel in de uiteindelijke vorm gevouwen worden. Vergeet ook niet in deze stap de aslagers in te solderen. Werken in een plat vlak gaat een stuk eenvoudiger dan in een gevouwen model. 

Nu solderen we op de beide kopwanden  4 U-profielen en schuiven deze tussen de uitsparingen in de zijwanden. In de ruimte tussen de zij en kopwanden past het wagendek. In de uitsparingen die door de balansijzers gevormd zijn onder de wagen kan het wagendek met een paar druppels soldeer vastgezet worden. 

Als laatste zijn de gietharsdelen aan de beurt. In tegenstelling tot de overige HSM wagens zijn bij deze wagen de verpakketen niet meegeetst waardoor hier de nodige voorzichtigheid bij gebruikt moet worden.

De volledig afgebouwde wagen

 

EW