10 tons zandwagen type GZZ
Deze korte zandwagen zijn gebouwd voor de HSM in 1882.
Ze waren een voortzetting van een serie van 72 zandwagens uit 1875. De
wagenbak was zeer laag om te voorkomen dat de zandwagens over beladen
werden en om het lossen door over de zijwand te scheppen te
vergemakkelijken. Moest er veel zand gelost worden dan konden de zijwanden
naar beneden worden geklapt. De wagens waren tevens geschikt voor tippen
door de opklapbare kopschotten. Daarbij werd de gehele wagen in een
installatie gekanteld waarbij aan één kant de lading onder het
opgeklapte kopschot door schoof.
De wagens zijn in de NS periode verdeeld over het dienst
en commerciële- wagenpark. De wagens in het commerciëlewagenpark zijn
eind jaren dertig afgevoerd, terwijl de dienstwagens soms nog in de jaren
vijftig gebruikt werden
Er was ook en serie met remhuis van dit type wagen
Nummering: NS GZK 80088-80132, HSM 12402-12450
Bouwjaren:
1882-1883 door Victor Halot
Draagvermogen
10 ton
De ongespoten wagen
Dit
model is een uitgevoerd als beginnersmodel en de opvolger van de de
staatsspoor zandwagen die een aantal jaren geleden in het pakket van MK
modelbouwstudio gezeten heeft. De hele wagen bestaat uit vier basisdelen
en een paar detailleringsdelen. De bufferhulzen en de aspotten zijn van
giethars.
We beginnen met de
bodemplaat van de wagen. hier zitten ook direct de balansijzers en de
zijwanden in. De zijwanden kunnen het beste voor het omvouwen
gedetailleerd worden met U-profielen. Hierna kan het geheel in de
uiteindelijke vorm gevouwen worden. Vergeet ook niet in deze stap de
aslagers in te solderen. Werken in een plat vlak gaat een stuk eenvoudiger
dan in een gevouwen model.
Nu
solderen we op de beide kopwanden 4 U-profielen en schuiven deze
tussen de uitsparingen in de zijwanden. In de ruimte tussen de zij en
kopwanden past het wagendek. In de uitsparingen die door de balansijzers
gevormd zijn onder de wagen kan het wagendek met een paar druppels soldeer
vastgezet worden.
Als laatste
zijn de gietharsdelen aan de beurt. In tegenstelling tot de overige HSM
wagens zijn bij deze wagen de verpakketen niet meegeetst waardoor hier de
nodige voorzichtigheid bij gebruikt moet worden.
De
volledig afgebouwde wagen
EW