10 tons zandwagen type GZZ
      
Deze korte zandwagen zijn gebouwd voor de HSM in 1882.
      Ze waren een voortzetting van een serie van 72 zandwagens uit 1875. De
      wagenbak was zeer laag om te voorkomen dat de zandwagens over beladen
      werden en om het lossen door over de zijwand te scheppen te
      vergemakkelijken. Moest er veel zand gelost worden dan konden de zijwanden
      naar beneden worden geklapt. De wagens waren tevens geschikt voor tippen
      door de opklapbare kopschotten. Daarbij werd de gehele wagen in een
      installatie gekanteld waarbij aan één kant de lading onder het
      opgeklapte kopschot door schoof. 
      De wagens zijn in de NS periode verdeeld over het dienst
      en commerciële- wagenpark. De wagens in het commerciëlewagenpark zijn
      eind jaren dertig afgevoerd, terwijl de dienstwagens soms nog in de jaren
      vijftig gebruikt werden
      Er was ook en serie met remhuis van dit type wagen
      Nummering: NS GZK 80088-80132, HSM 12402-12450
Bouwjaren:
      1882-1883 door Victor Halot
Draagvermogen
10 ton

De ongespoten wagen
Dit
      model is een uitgevoerd als beginnersmodel en de opvolger van de de
      staatsspoor zandwagen die een aantal jaren geleden in het pakket van MK
      modelbouwstudio gezeten heeft. De hele wagen bestaat uit vier basisdelen
      en een paar detailleringsdelen. De bufferhulzen en de aspotten zijn van
      giethars. 
We beginnen met de
      bodemplaat van de wagen. hier zitten ook direct de balansijzers en de
      zijwanden in.  De zijwanden kunnen het beste voor het omvouwen
      gedetailleerd worden met U-profielen. Hierna kan het geheel in de
      uiteindelijke vorm gevouwen worden. Vergeet ook niet in deze stap de
      aslagers in te solderen. Werken in een plat vlak gaat een stuk eenvoudiger
      dan in een gevouwen model. 
Nu
      solderen we op de beide kopwanden  4 U-profielen en schuiven deze
      tussen de uitsparingen in de zijwanden. In de ruimte tussen de zij en
      kopwanden past het wagendek. In de uitsparingen die door de balansijzers
      gevormd zijn onder de wagen kan het wagendek met een paar druppels soldeer
      vastgezet worden. 
Als laatste
      zijn de gietharsdelen aan de beurt. In tegenstelling tot de overige HSM
      wagens zijn bij deze wagen de verpakketen niet meegeetst waardoor hier de
      nodige voorzichtigheid bij gebruikt moet worden.

De
      volledig afgebouwde wagen
 
EW