HTR rongenwagen
Deze wagens waren gelijk aan de vierassige
gesloten wagens van de SS echter zonder bovenbouw. Een aantal wagens is begin
jaren veertig voorzien van NS W1 aspotten waarbij ook de open driehoeken in de
asbalans werden dichtgezet. De eerste wagens gingen in de jaren vijftig buiten
dienst, maar veel wagens hebben tot eind jaren zestig dienst gedaan.
Gegevens:
Nummering: SS HTR 6100-6324, NS HTR 88101-88325
Bouwjaren: 1881-1890
Draagvermogen : 20 ton
De bouwset is opgezet als beginnersmodel waardoor
het model in korte tijd te bouwen is met een minimum aan moeilijke handelingen.
De set bestaat uit een laadvloer en een frame. De draaistellen zijn hetzelfde
als de draaistellen van de CHM. Het frame bestaat uit een stuk die eenvoudig om
te zetten is in een bankschroef. Na het omzetten van de zijwanden kunnen
de houders voor de rongen met een punttangetje omgebogen worden. Omdat ik rongen
meestal vastsoldeer/lijm aan mijn modellen, ter voorkoming van het zoekraken van
de rongen, heb ik de rongenhouders in dit stadium niet versterkt met tin. Dierna
is het tijd om de wagenvloer op het frame te solderen. Door de vloer op het
frame te fixeren met een aantal houten wasknijpers is ook het uitrichten en
solderen van de vloer niet erg lastig. De laatste stap voor de bovenbouw van de
wagenbak is het solderen van de rongen. Hierbij is het onverstandig alle rongen
los te solderen. Handiger is het de rongen in setjes van 3 of 4 tegelijk te
solderen en dan los te knippen. De rongen vertin ik voor met een heel klein
beetje tin waarna ik beide zijden op elkaar druk en vastsoldeer. De rongen
kunnen hierna in de rongenhouders gestoken worden waarna ze met zeer weinig tin
vastgezet kunnen worden
.
Voor de onderstellen geldt hetzelfde als de
onderstellen voor de CHM.
Hierna heb ik het model schoongemaakt heb ik het
model een nachtje laten weken in een WC-eend oplossing. Dit om alle resten
vloeimiddel te neutraliseren. Na het hele model nogmaals schoongemaakt te hebben
laat ik het odel goed drogen. Als eerste zet ik het model in de primer
(spuitplamuur van Allebastine), waarna het model afgeschilderd kan worden. Ook
hier heb ik het model volledig met de kwast geverfd. Nadat de wagen voldoende
droogtijd gegund werd heb ik de wagen beletterd. De belettering is uitgevoerd
met zeer fijne waterslide decals. Na het beletteren is de wagen nog een keer
overgespoten met blanke lak en is de wagen met pastelkrijt geweatherd.
De gebouwde en beletterde wagen
EW