Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

HTR rongenwagen

Deze wagens waren gelijk aan de vierassige gesloten wagens van de SS echter zonder bovenbouw. Een aantal wagens is begin jaren veertig voorzien van NS W1 aspotten waarbij ook de open driehoeken in de asbalans werden dichtgezet. De eerste wagens gingen in de jaren vijftig buiten dienst, maar veel wagens hebben tot eind jaren zestig dienst gedaan.

Gegevens:

Nummering: SS HTR 6100-6324, NS HTR 88101-88325

Bouwjaren: 1881-1890

Draagvermogen : 20 ton

 

De bouwset is opgezet als beginnersmodel waardoor het model in korte tijd te bouwen is met een minimum aan moeilijke handelingen. De set bestaat uit een laadvloer en een frame. De draaistellen zijn hetzelfde als de draaistellen van de CHM. Het frame bestaat uit een stuk die eenvoudig om te zetten is in een bankschroef. Na  het omzetten van de zijwanden kunnen de houders voor de rongen met een punttangetje omgebogen worden. Omdat ik rongen meestal vastsoldeer/lijm aan mijn modellen, ter voorkoming van het zoekraken van de rongen, heb ik de rongenhouders in dit stadium niet versterkt met tin. Dierna is het tijd om de wagenvloer op het frame te solderen. Door de vloer op het frame te fixeren met een aantal houten wasknijpers is ook het uitrichten en solderen van de vloer niet erg lastig. De laatste stap voor de bovenbouw van de wagenbak is het solderen van de rongen. Hierbij is het onverstandig alle rongen los te solderen. Handiger is het de rongen in setjes van 3 of 4 tegelijk te solderen en dan los te knippen. De rongen vertin ik voor met een heel klein beetje tin waarna ik beide zijden op elkaar druk en vastsoldeer. De rongen kunnen hierna in de rongenhouders gestoken worden waarna ze met zeer weinig tin vastgezet kunnen worden

.

Voor de onderstellen geldt hetzelfde als de onderstellen voor de CHM.

Hierna heb ik het model schoongemaakt heb ik het model een nachtje laten weken in een WC-eend oplossing. Dit om alle resten vloeimiddel te neutraliseren. Na het hele model nogmaals schoongemaakt te hebben laat ik het odel goed drogen. Als eerste zet ik het model in de primer (spuitplamuur van Allebastine), waarna het model afgeschilderd kan worden. Ook hier heb ik het model volledig met de kwast geverfd. Nadat de wagen voldoende droogtijd gegund werd heb ik de wagen beletterd. De belettering is uitgevoerd met zeer fijne waterslide decals. Na het beletteren is de wagen nog een keer overgespoten met blanke lak en is de wagen met pastelkrijt geweatherd.

De gebouwde en beletterde wagen

EW