HTRG rongenwagen
      Dit model is gebaseerd op
      een serie van 50 stuks, gebouwd door de HSM in 1892 en 1897. Ze kregen de
      nummers 60001-60050. De eerste vijf exemplaren werden door de HSM al in
      1894 verbouwd tot gesloten vierassige goederenwagens. De overgebleven
      wagens werden bij NS HTRG 88716-88775. 
      
      De wagen bestond uit twee ijzeren I-profielen met daartussen dunne ijzeren
      profielen en op de koppen een U profiel. Aan de U profielen waren steunen
      voor de afneembare rongen gemonteerd. Het wagendek was van hout met
      verhoogde balken om laden en lossen te vergemakkelijken. Voor voldoende
      stijfheid werd onder de wagen spanwerk aangebracht, te verstellen door de
      middelste steun in- of uit te draaien.
      De draaistellen waren volledig geklonken en van de standaard HSM
      goederenwagen aspotten voorzien. De wagens deden dienst tot in de jaren
      vijftig.
      Dit model is evenals de HSM
      CHD serie in een aantal grote vouwbare delen op de etsplaat te vinden. Het
      meeste werk zit evenals de SS HTR in het monteren van de rongen. 
      We beginnen met het bouwen
      van het onderstel. De zijwanden bestaan uit twee lagen die zo het
      profielwerk nabootsen. Bij het solderen moet er rekening gehouden worden
      dat de zijwand niet te heet gemaakt gaat worden. Hierdoor vervormt de
      buitenste laag vrij snel wat tot een niet strakke bak leidt. De
      klinknagels die in de kopwanden te vinden zijn zijn op een extra
      etsplaatje te vinden die samen met het plaatsen van de bufferhulzen
      uitgelijnd wordt. 
      Hierna is het tijd om het
      wagendek te monteren. Om deze netjes in het midden op de bak te krijgen is
      het aan te raden om eerst op de hoekpunten een paar rongen te monteren en
      hier de plaat tussen te leggen.  Het plankendek bestaat evenals de
      zijwand uit twee lagen die het makkelijkst met een beetje soldeerverf
      gesoldeerd kan worden. Zorg er voor dat de onderkant van de planken met
      een fijn schuurpapiertje eerst gereinigd wordt, dit vergemakkelijkt het
      solderen aanmerkelijk. 
      Nu kunnen de overige rongen
      gemonteerd worden. Als laatste monteren we het spanwerk onder de
      onderstel.
      De volgende bouwdelen zijn
      de draaistellen.  Om ruimte te winnen tussen de zijwanden heeft
      maykel de lager half verzonken in de zijwanden van het draaistel. Hierdoor
      komt de buitenkant van de aslagers verder naar buiten dan wat bij de
      overige wagens van MK modelbouwstudio het geval is. Hierdoor passen de
      aspotten in eerste instantie minder goed er overheen. Dit is op te lossen
      door de binnenzijde van de aslagers voorzichtig met een 2,3mm boortje op
      te ruimen.  
      Nu kan de wagen grondig
      gereinigd worden en in de primer gezet worden.  in tegenstelling tot
      de overige wagens is deze rongenwagen geheel zwart. Dat scheelt weer een
      spuit en reinigingscyclus. 
      Na een het door en door
      droge van de wagen zijn de decals aan de beurt. Ze zijn van het waterslide
      type en reageren goed op sol en set. Na dat alle decals op de wagen
      geplakt zijn wordt het geheel afgesloten met een dun laagje zijdeglans lak
      ter bescherming van de decals
      
      
De gebouwde en beletterde wagen
EW