Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

HTRG rongenwagen

Dit model is gebaseerd op een serie van 50 stuks, gebouwd door de HSM in 1892 en 1897. Ze kregen de nummers 60001-60050. De eerste vijf exemplaren werden door de HSM al in 1894 verbouwd tot gesloten vierassige goederenwagens. De overgebleven wagens werden bij NS HTRG 88716-88775. 

De wagen bestond uit twee ijzeren I-profielen met daartussen dunne ijzeren profielen en op de koppen een U profiel. Aan de U profielen waren steunen voor de afneembare rongen gemonteerd. Het wagendek was van hout met verhoogde balken om laden en lossen te vergemakkelijken. Voor voldoende stijfheid werd onder de wagen spanwerk aangebracht, te verstellen door de middelste steun in- of uit te draaien.
De draaistellen waren volledig geklonken en van de standaard HSM goederenwagen aspotten voorzien. De wagens deden dienst tot in de jaren vijftig.

Dit model is evenals de HSM CHD serie in een aantal grote vouwbare delen op de etsplaat te vinden. Het meeste werk zit evenals de SS HTR in het monteren van de rongen. 

We beginnen met het bouwen van het onderstel. De zijwanden bestaan uit twee lagen die zo het profielwerk nabootsen. Bij het solderen moet er rekening gehouden worden dat de zijwand niet te heet gemaakt gaat worden. Hierdoor vervormt de buitenste laag vrij snel wat tot een niet strakke bak leidt. De klinknagels die in de kopwanden te vinden zijn zijn op een extra etsplaatje te vinden die samen met het plaatsen van de bufferhulzen uitgelijnd wordt. 

Hierna is het tijd om het wagendek te monteren. Om deze netjes in het midden op de bak te krijgen is het aan te raden om eerst op de hoekpunten een paar rongen te monteren en hier de plaat tussen te leggen.  Het plankendek bestaat evenals de zijwand uit twee lagen die het makkelijkst met een beetje soldeerverf gesoldeerd kan worden. Zorg er voor dat de onderkant van de planken met een fijn schuurpapiertje eerst gereinigd wordt, dit vergemakkelijkt het solderen aanmerkelijk. 

Nu kunnen de overige rongen gemonteerd worden. Als laatste monteren we het spanwerk onder de onderstel.

De volgende bouwdelen zijn de draaistellen.  Om ruimte te winnen tussen de zijwanden heeft maykel de lager half verzonken in de zijwanden van het draaistel. Hierdoor komt de buitenkant van de aslagers verder naar buiten dan wat bij de overige wagens van MK modelbouwstudio het geval is. Hierdoor passen de aspotten in eerste instantie minder goed er overheen. Dit is op te lossen door de binnenzijde van de aslagers voorzichtig met een 2,3mm boortje op te ruimen.  

Nu kan de wagen grondig gereinigd worden en in de primer gezet worden.  in tegenstelling tot de overige wagens is deze rongenwagen geheel zwart. Dat scheelt weer een spuit en reinigingscyclus. 

Na een het door en door droge van de wagen zijn de decals aan de beurt. Ze zijn van het waterslide type en reageren goed op sol en set. Na dat alle decals op de wagen geplakt zijn wordt het geheel afgesloten met een dun laagje zijdeglans lak ter bescherming van de decals

De gebouwde en beletterde wagen

EW