HTRG rongenwagen
Dit model is gebaseerd op
een serie van 50 stuks, gebouwd door de HSM in 1892 en 1897. Ze kregen de
nummers 60001-60050. De eerste vijf exemplaren werden door de HSM al in
1894 verbouwd tot gesloten vierassige goederenwagens. De overgebleven
wagens werden bij NS HTRG 88716-88775.
De wagen bestond uit twee ijzeren I-profielen met daartussen dunne ijzeren
profielen en op de koppen een U profiel. Aan de U profielen waren steunen
voor de afneembare rongen gemonteerd. Het wagendek was van hout met
verhoogde balken om laden en lossen te vergemakkelijken. Voor voldoende
stijfheid werd onder de wagen spanwerk aangebracht, te verstellen door de
middelste steun in- of uit te draaien.
De draaistellen waren volledig geklonken en van de standaard HSM
goederenwagen aspotten voorzien. De wagens deden dienst tot in de jaren
vijftig.
Dit model is evenals de HSM
CHD serie in een aantal grote vouwbare delen op de etsplaat te vinden. Het
meeste werk zit evenals de SS HTR in het monteren van de rongen.
We beginnen met het bouwen
van het onderstel. De zijwanden bestaan uit twee lagen die zo het
profielwerk nabootsen. Bij het solderen moet er rekening gehouden worden
dat de zijwand niet te heet gemaakt gaat worden. Hierdoor vervormt de
buitenste laag vrij snel wat tot een niet strakke bak leidt. De
klinknagels die in de kopwanden te vinden zijn zijn op een extra
etsplaatje te vinden die samen met het plaatsen van de bufferhulzen
uitgelijnd wordt.
Hierna is het tijd om het
wagendek te monteren. Om deze netjes in het midden op de bak te krijgen is
het aan te raden om eerst op de hoekpunten een paar rongen te monteren en
hier de plaat tussen te leggen. Het plankendek bestaat evenals de
zijwand uit twee lagen die het makkelijkst met een beetje soldeerverf
gesoldeerd kan worden. Zorg er voor dat de onderkant van de planken met
een fijn schuurpapiertje eerst gereinigd wordt, dit vergemakkelijkt het
solderen aanmerkelijk.
Nu kunnen de overige rongen
gemonteerd worden. Als laatste monteren we het spanwerk onder de
onderstel.
De volgende bouwdelen zijn
de draaistellen. Om ruimte te winnen tussen de zijwanden heeft
maykel de lager half verzonken in de zijwanden van het draaistel. Hierdoor
komt de buitenkant van de aslagers verder naar buiten dan wat bij de
overige wagens van MK modelbouwstudio het geval is. Hierdoor passen de
aspotten in eerste instantie minder goed er overheen. Dit is op te lossen
door de binnenzijde van de aslagers voorzichtig met een 2,3mm boortje op
te ruimen.
Nu kan de wagen grondig
gereinigd worden en in de primer gezet worden. in tegenstelling tot
de overige wagens is deze rongenwagen geheel zwart. Dat scheelt weer een
spuit en reinigingscyclus.
Na een het door en door
droge van de wagen zijn de decals aan de beurt. Ze zijn van het waterslide
type en reageren goed op sol en set. Na dat alle decals op de wagen
geplakt zijn wordt het geheel afgesloten met een dun laagje zijdeglans lak
ter bescherming van de decals
De gebouwde en beletterde wagen
EW