Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

OG goederenwagens in model, het begin

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met het bouwen van een handjevol goederenwagens van stoomtrammmaatschappij Oostelijk Groningen. Gestimuleerd door een aantal foto’s van OG en aan de hand van de schetsen in het  het boek “De goederenwagens van de nederlandse tramwegen” ben ik begonnen. Omdat ik al vrij vroeg vragen begon te krijgen over de detaillering van de wagens heb ik contact gezocht met dhr. de Weger. Hij heeft me wat handreikingen gedaan voor wat betreft het kleurgebruik en de belettering van de wagens en hij verzekerde mij dat de schetsen die in het goederenwagenboek stonden geheel juist waren. Met dit in mijn achterhoofd ben ik begonnen met het bouwen van 2 waterwagens (W321-322), 1 open goederenwagen (ex NmTM 5), 4 gesloten goederenwagens (E89-92), 2 veewagens (F125-126) en een 4 assige open goederenwagen (HL301-310). Alle wagens zijn gebouwd van plaatjes v-groove styreen van Evergreen. Hoe verder ik met de bouw van de wagens kwam des te meer vragen kreeg ik er toch weer over. Het project kwam na een half jaar volledig stil te liggen. De enige wagen die ik toonbaar afgebouwd heb is de ex NmTM wagen. Met dit onder mijn arm ben ik naar een NVBS lezing getogen waar dhr. de Weger die dag gastspreker was. Na de lezing heb ik hem mijn bouwsels laten zien en hij was zeer tevreden met het resultaat. Op dat moment heb ik het bouwen van de wagens niet weer opgepakt. Teveel vragen bleven toch in mijn hoofd rondspoken. Zonder duidelijke foto’s en tekeningen bleven veel dingen voor mij onduidelijk. Omdat ik al een beetje ervaring gekregen had met het zoeken in archieven ben ik op een goede dag naar de Groninger archieven getogen. Na wat spitwerk kwam ik terecht bij de plaatsingslijsten van stoomtrammaatschappij OG. In deze lijst stond ook een vermelding van een doos met alle tekeningen van het bedrijf. Na aanvraag van de betreffende doos bleek dat er allerlei interessante dingen naar boven kwamen, maar van de gewenste materieeltekeningen geen enkel spoor. Overleg met een van de archivarissen daar leerde mij dat dit reeds bekend was en de enige mogelijkheid om het verhaal voor mij sluitend te krijgen was alle dozen van begin tot eind te gaan doorspitten. Het gaat hier om ruim 50 meter archief, verdeelt over ruim 320 dozen. Omdat mij de lust en de tijd ontbrak die dag heb ik mijn speurwerken maar gestaakt.

 

Een tijdje geleden begon Gerhardt steeds meer interesse te krijgen in het OG bedrijf en dan met name voor het emplacement van OG in Winschoten. Dit werd nog een beetje meer aangewakkerd door een bezoek aan de werkplaatsen van OG in Winschoten. Als het station van Appingedam afgebouwd is wil hij zich hier volledig op storten. Omdat dit wel een enorm project is heb ik aangeboden al het materieel maar te gaan bouwen, wat naar mijn mening een kleine opgave is ten opzichte van de bouw van het complete emplacement.

In de tussentijd was OG weer in het nieuws gekomen doordat er een van de goederenwagens teruggevonden was (E102). De wagen is vervolgens in de collectie van Stoomtram Hoorn Medemblik  opgenomen.

Ter ere van het feit dat 125 jaar geleden de eerste stoomtram in Nederland reed was er rondom museumlijn van Stoomtram Hoorn-Medemblik van 1 t/m 4 juli een manifestatie. Hier zou ook de goederenwagen van OG te zien zijn. Wolter had al te kennen gegeven dat hij graag hier naar toe wou gaan en vroeg mij of ik hier ook belangstelling voor had. Zaterdag 3 juli vertrokken wij ’s morgens vroeg naar Wognum. De eerste tram die hier binnenkwam was direct de goederentram waar ook de OG wagen in meereed. Tijd om de wagen eens uitgebreid te gaan bestuderen. Van de meeste details van de wagen heb ik foto’s gemaakt, samen met de maatschetsen die ik al had moet ik toch een redelijk model van deze wagen kunnen maken.  

 

Wordt vervolgd…

EW