OG
goederenwagens in model, het begin
Een
aantal jaren geleden ben ik begonnen met het bouwen van een handjevol
goederenwagens van stoomtrammmaatschappij Oostelijk Groningen. Gestimuleerd door
een aantal foto’s van OG en aan de hand van de schetsen in het
het boek “De goederenwagens van de nederlandse tramwegen” ben ik
begonnen. Omdat ik al vrij vroeg vragen begon te krijgen over de detaillering
van de wagens heb ik contact gezocht met dhr. de Weger. Hij heeft me wat
handreikingen gedaan voor wat betreft het kleurgebruik en de belettering van de
wagens en hij verzekerde mij dat de schetsen die in het goederenwagenboek
stonden geheel juist waren. Met dit in mijn achterhoofd ben ik begonnen met het
bouwen van 2 waterwagens (W321-322), 1 open goederenwagen (ex NmTM 5), 4
gesloten goederenwagens (E89-92), 2 veewagens (F125-126) en een 4 assige open
goederenwagen (HL301-310). Alle wagens zijn gebouwd van plaatjes v-groove
styreen van Evergreen. Hoe verder ik met de bouw van de wagens kwam des te meer
vragen kreeg ik er toch weer over. Het project kwam na een half jaar volledig
stil te liggen. De enige wagen die ik toonbaar afgebouwd heb is de ex NmTM
wagen. Met dit onder mijn arm ben ik naar een NVBS lezing getogen waar dhr. de
Weger die dag gastspreker was. Na de lezing heb ik hem mijn bouwsels laten zien
en hij was zeer tevreden met het resultaat. Op dat moment heb ik het bouwen van
de wagens niet weer opgepakt. Teveel vragen bleven toch in mijn hoofd
rondspoken. Zonder duidelijke foto’s en tekeningen bleven veel dingen voor mij
onduidelijk. Omdat ik al een beetje ervaring gekregen had met het zoeken in
archieven ben ik op een goede dag naar de Groninger archieven getogen. Na wat
spitwerk kwam ik terecht bij de plaatsingslijsten van stoomtrammaatschappij OG.
In deze lijst stond ook een vermelding van een doos met alle tekeningen van het
bedrijf. Na aanvraag van de betreffende doos bleek dat er allerlei interessante
dingen naar boven kwamen, maar van de gewenste materieeltekeningen geen enkel
spoor. Overleg met een van de archivarissen daar leerde mij dat dit reeds bekend
was en de enige mogelijkheid om het verhaal voor mij sluitend te krijgen was
alle dozen van begin tot eind te gaan doorspitten. Het gaat hier om ruim 50
meter archief, verdeelt over ruim 320 dozen. Omdat mij de lust en de tijd
ontbrak die dag heb ik mijn speurwerken maar gestaakt.
Een
tijdje geleden begon Gerhardt steeds meer interesse te krijgen in het OG bedrijf
en dan met name voor het emplacement van OG in Winschoten. Dit werd nog een
beetje meer aangewakkerd door een bezoek aan de werkplaatsen van OG in
Winschoten. Als het station van Appingedam afgebouwd is wil hij zich hier
volledig op storten. Omdat dit wel een enorm project is heb ik aangeboden al het
materieel maar te gaan bouwen, wat naar mijn mening een kleine opgave is ten
opzichte van de bouw van het complete emplacement.
In
de tussentijd was OG weer in het nieuws gekomen doordat er een van de
goederenwagens teruggevonden was (E102). De wagen is vervolgens in de collectie
van Stoomtram Hoorn Medemblik
opgenomen.
Ter
ere van het feit dat 125 jaar geleden de eerste stoomtram in Nederland reed was
er rondom museumlijn van Stoomtram Hoorn-Medemblik van 1 t/m 4 juli een
manifestatie. Hier zou ook de goederenwagen van OG te zien zijn. Wolter had al
te kennen gegeven dat hij graag hier naar toe wou gaan en vroeg mij of ik hier
ook belangstelling voor had. Zaterdag 3 juli vertrokken wij ’s morgens vroeg
naar Wognum. De eerste tram die hier binnenkwam was direct de
goederentram waar ook de OG wagen in meereed. Tijd om de wagen eens uitgebreid
te gaan bestuderen. Van de meeste details van de wagen heb ik foto’s gemaakt,
samen met de maatschetsen die ik al had moet ik toch een redelijk model van deze
wagen kunnen maken.
Wordt
vervolgd…
EW