Polderstations voor Railzminiworld
Voor de eerste bouwfase 'het polderdeel' heeft Erik een viertal stations gebouwd. Een artitec station elsloo en 3 maal station obdam van Tilly models. Alle 4 stations zijn kleinserieproduktie vervaardigd uit kunsthars.
Na de bouw van station hoogkarspel van Artitec was ik nogal huiverig om met nieuwe kunsthars gebouwen te beginnen. Na het openen van de doos van station Elsloo heb ik eerst alle delen bekeken en op slechte delen gesorteerd. In tegenstelling tot het eerste model waren deze onderdelen bijna allemaal zonder al te dikke gietvliezen geleverd en zou het gebouw dus zonder al te veel moeite in elkaar gezet worden. De delen vertoonden ook haast geen luchtinsluitingen dus veel plamuurwerk zat er ook niet aan. Na een avond schuur en schoonmaakwerk kon het gebouw in elkaar gelijmd worden. Hier bleek dat op een wand na alle wanden 'recht' waren. Alleen bij het monteren van het dak op het hoge deel van het gebouw bleek het een en ander niet helemaal te passen. Na het samenbouwen van het gehele gebouw moest er om het gehele gebouw vlak op de plaat te krijgen een wand verwarmd worden. Na het uitzakken heb ik het gebouw in de spuitplamuur gezet om kleine oneffenheden in de wanden zichtbaar te maken. Na een minumum aan plamuurwerkzaamheden heb ik het gebouw in zijn eerste basiskleur gezet. Doordat ik de kleurtabellen van Revell en Humbrol wel eens door elkaar haal is de kleur opgezet uit 3 delen Hu70 (baksteenrood) 1 deel Hu34 (wit) en een deel HU33 (zwart) in plaats van HU24 (geel). De kleur werd hierdoor behoorlijk donkerder, ongeveer zoals de bakstenen die we in het noorden hebben. Voor de rest heb ik me redelijk aan de kleurbeschrijving van Artitec gehouden.
station
Marendam op de bouwtafel
Na het bouwen van station Elsloo waren de 3 Tillymodels stations aan de beurt. Doordat deze modellen diepgegoten worden waren hier bij de samenbouw weinig tot geen verrassingen te verwachten. De gietvliezen, als ze er al inzaten, waren zelden dikker dan een plakbandje. Wel zaten er een aantal kleine luchtinsluitingen in de wanden, maar bijna nooit aan het oppervlak. De wanden waren na het verwijderen van de gietaansluting bijna allemaal vlak en de rest werd na een kleine beetje verwarmen met een föhn ook vlak. Hierna kon het gebouw doordat het gebouw aan de binnenkant van pasnokjes voorzien was eenvoudig in elkaar gezet worden. Voor de variatie heb ik de gebouwen onderling van elkaar laten verschillen in bouwvorm, zo heeft het grootste gebouw een dubbele geoderenloods en is de kleinste nagenoeg van alle aanbouwen ontdaan en zijn de ramen dichtgespijkerd.
Het latere station Sluishoek
Voor de kleuren van de gebouwen heb ik me aan de kleurbeschrijving van tilly models gehouden, met dit verschil dat ik eerst de basiskleur geverfd heb en daarna gevoegd heb met de andere kleur (de beschrijving zegt dat eerst het gehele gebouw grijs geverfd moet worden, waarna de stenen gedrybrushed moeten worden. Deze techniek leek mij te tijdrovend, maar na een gesprek met de eigenaar van tilly models bleek dat dit relatief eenvoudig kon. Ik zal bij een volgend model dit dan ook gaan proberen.
Bij de stations zijn ook alle perrons gemaakt, voor het kopstation zijn de perrons met tegelplaten van GM&S gemaakt, de oude perrons zijn gemaakt van gestapelde bielzen en gevuld met zand en grind.
Alle stations en haltes bij elkaar
EW