De wachterswoning bij de overweg (nr 34) valt helaas net buiten de baan zodat hier later nog een keer een module voor gemaakt moet worden.
De goederenloods van Appingedam
Als basis van de gebouwen gebruik ik 1,5 mm styreen, het metselwerk in de vorm van slaters muurplaten wordt hier later opgelijmd. De deuren en ramen worden voor de rest afgewerkt met v-groove plaat en strips van evergreen.
Na de gebouwen hebben we de modules gemaakt. Alle modules zijn gemaakt van 15mm watervast verlijmd multiplex, waarin een sponning gefreesd is. Hierin zijn platen roofmate gelijmd. de laag roofmate is ter hoogte van de spoordijk 4 cm dik en aan de zijkanten 2cm. Door deze methode wordt een sterke maar lichte constructie bereikt.
Het railmateriaal is van PECO en wordt aangedreven door middel van trekstangen. Omdat het geheel digitaal bereden wordt is een oerwoud van draden onder de baan niet nodig. Er wordt volstaan met het polariseren van de hartstukken.
Het stationsgebouw van appingedam in Aanbouw
Gerhardt
Hulzebos legt een laatste hand aan het stationsgebouw.
Op
dit moment zijn alle modules samengebouwd en van platen styrodur voorzien. Bij
een station met zo’n enorme lengte is het bijna ondoenlijk de sporen uit te
meten van de rand van de modules. Bij een afwijking van 1 mm per module zit je
aan het einde van het station reeds een cm uit het hart van de modules, dit zou voor Appingedam funest geweest zijn. Om deze reden hebben we
onlangs alle modules aan elkaar gebout en met metseldraad een rechte lijn over
de modules gezet. Alle andere sporen zullen vanuit deze lijn uitgemeten worden.
Omdat
de modules toch aan elkaar zaten op dat moment, zijn ook alle hoogtelijnen in
het project aangegeven. Aan de hand van het gehanteerde Fremo profiel (H0 E96)
zijn de te gebruiken hoogtes en dieptes bepaald. Het water in de spoorweghaven
ligt op 80mm vanaf de onderkant van de modules. En het perron ligt op 110mm
vanaf de onderkant van de module. De los en laadweg, de kadesporen zijn hier
tussenin geplaatst. De volgende stap zal het aanbrengen van het
landschapsprofiel in de modules zijn.
Aan de hand van luchtfoto's
wordt de invulling van de modulebaan bepaald. Nog steeds zijn een aantal details
van het emplacement niet duidelijk. De beschikbare emplacementtekening is uit de
jaren zestig terwijl de baan in de jaren dertig gesitueerd wordt. Er is nog enig
archiefwerk nodig om hier alles op de juiste plek te krijgen. Tot op heden is de
exacte locatie van de goederenloods nog niet gevonden. Navraag bij diverse
bronnen leveren verschillend versies op, ook het utrechtsarchief geeft alleen
een ontwerp van het emplacement op. De volgende tekening die te vinden is is die
uit de jaren zestig.
Inmiddels zijn alle sporen gelegd en wordt het
tijd alle elektrische aansluitingen onder de baan te maken. De planning is de modelbaan eind
november 2005 bedrijfsvaardig te hebben.
De
kademuur voor de spoorweghaven te Appingedam
De
sporen bij de kade in appingedam
EW