Buitenlandse
goederenwagens op de modelbaan.
Het internationale doorgaande goederenvervoer kwam vanaf 1853 geleidelijk op gang door opening van verschillende internationale verbindingen, te beginnen in het zuiden en oosten van ons land.
Als eerste lijn in het voornaamste interessegebied van de omBC werd het grensbaanvak tussen Nieuweschans en Ihrhove in 1876 geopend, acht jaar nadat de Staatsspoorlijn van Groningen naar Nieuweschans in gebruik was genomen. In het begin van de 20e eeuw opende de Bentheimer Eisenbahn nog een verbinding via
Coevorden.
Oude foto´s van rond 1890
laten Pruisische goederenwagens zien op een emplacement in Amsterdam en ook foto´s die op het Groninger hoofdstation in 1896 zijn gemaakt, laten
wagens zien die niet herkenbaar zijn als Nederlands.
Boeken, denk aan `Vervlogen
stoom`, `Meester`,`Stoppen op doorreis´ en dergelijke bevatten foto´s met een
redelijk aandeel buitenlandse wagens.
Internationaal goederenvervoer in de jaren
dertig
Voor het Ommelander Maquette
Bouw Collectief is uitgezocht
wat zoal op Nederland reed vanuit het buitenland in de jaren dertig. Relevant
daarbij is dat, voorzover bekend, tussen de spoorwegen in de verschillende
landen geen overeenkomsten bestonden voor een gezamenlijk gebruik van elkaars
wagenpark. In Nederlandse geloste buitenlandse wagens werden leeg teruggestuurd
naar het land van herkomst, tenzij natuurlijk een retourlading beschikbaar was.
Later, na de Tweede
Wereldoorlog, zijn overeenkomsten gesloten over een gezamenlijk gebruik van
elkaars wagens. Buitenlandse wagens hoeven na lossing niet meteen terug naar het
land van herkomst: ze worden gebruikt alsof het eigen wagens zijn. De wagens die in deze EUROP-pool reden, waren herkenbaar aan het opschrift EUROP boven
het wagennummer.
Het geschetste gebruik in de
jaren dertig bracht met zich mee dat relatief veel wagens leeg terug gingen naar
het land van herkomst. Iets om, bijvoorbeeld in FREMO-verband rekening mee te
houden.
Door de geografische ligging
ligt het voor de hand dat veel meer Duitse dan bijvoorbeeld Belgische, Franse of
wagens uit andere landen in Noord-Nederland reden.
Eigenlijk kunnen vrijwel alle Duitse
wagens worden gebruikt.