GLS
Groninger lokaalspoorwegmaatschappij
Buiten
de lokaalspoorlijnen die op Delfzijl aansloten was er nog een maatschappij die
een spoorlijn in de provincie aanlegde. De GLS behartigde de belangen van het
westelijke stuk Groningen dat ingesloten werd door de Staatspoor lijnen
Groningen-Leeuwarden en Groningen-Delfzijl. De eerste lijn die door deze
maatschappij aangelegd werd was de lijn Sauwerd-Roodeschool. Deze lijn is
aangelegd tussen 1891 en 1893 en is nog steeds in gebruik. Later kreeg deze lijn
nog aansluiting op de Eemshaven.
Een tweede lijn die
door de GLS werd aangelegd was de lijn van Winsum naar Zoutkamp. De plannen
hiervoor stammen uit een comité die in 1908 door een aantal inwoners van het
marnegebied opgericht werd. De lijn
zou voor het vervoer van vlas en suikerbieten van en naar de Lauwerszee-haven
Zoutkamp gebruikt gaan worden. Ook aan personenvervoer werd al gedacht.
De
GLS nam de ideeën over en wilde ze gaan uitvoeren mits er subsidie door de
aanliggende gemeenten en het comité verstrekt werd. De lijn zou ongeveer de
loop van de tramweg van de NV Tramwegmaatschappij Winsum - Ulrum gaan volgen.
Het traject werd doorgelegd naar Zoutkamp waar ook een tractieterrein zou moeten
komen. In Zoutkamp werd er ook nog een spoor naar de haven gelegd.
De
lijn kreeg een lengte van 18,6 kilometer. Voor de spoorbaan moest van 95
verschillende eigenaren grond gekocht worden. Samen met het materiaaltekort wat
door de eerste wereldoorlog ontstaan was duurde het nog tot 1 april 1922 voordat
de eerste trein kon rijden. De dag ervoor reed de paardentram voor het laatst.
In tegenstelling tot de andere lokaalspoorwegmaatschappijen werd de opening
rustig gevierd. De zuinigheid zat er al op tijd in. De kosten voor de aanleg van
de spoorbaan waren inmiddels ook al tot het drievoudige van het oorspronkelijke
geraamde bedrag gestegen.
Aan
de lijn verschenen de volgende stations:
Verder
kwam er nog een stopplaats bij de Breweelsterweg (tussen Leens en Ulrum).
De
exploitatie werd gestopt op 2 oktober 1938, waarna de lijn op 1 januari 1940
genaast werd. Van 10 juni tot en met 24 november wordt de lijn weer in gebruik
genomen door het tekort aan benzine en autobussen, het goederenvervoer bleef nog
tot 26 oktober 1942 voortbestaan.
Een
korte tijd later worden de spoorstaven door de bezetter verwijderd om later als
wapenstaal aan het oostfront weer terug te keren..
Zoals van alle
spoorlijnen zijn er ook van deze spoorlijn nog restanten terug te vinden.