OG
- Stoomtrammaatschappij Oostelijk Groningen
Buiten
alle spoorwegaansluitingen die er naar Delfzijl gelegd zijn, was er ook nog een
stoomtramaansluiting. De plannen voor het aanleggen van een tramlijn kwamen
oorspronkelijk van Stoomtramwegmaatschappij "Oldambt Pekela". Deze
maatschappij, die in 1880 is opgericht, heeft jaren getracht de tramlijn te
realiseren. Pas nadat rond 1906 een commissie werd opgericht voor het verbeteren
van het verkeerswezen in oost-Groningen komen er wat concretere plannen. Tot
deze tijd worden er door tramwegmaatschappij "Oostelijk Groningen"
een aantal paardentramlijnen overgenomen. Van alle grote plannen kwam echter
niet veel terecht. Er werd slechts een tramwegverbinding aangelegd van
Winschoten naar Delfzijl. Het traject liep via Scheemdermeer, Midwolda, Oostwold,
Woldendorp, Termunten, Heveskes, Weiwerd. In 1919 werd deze lijn door OG geopend
voor het reizigersvervoer. Tevens werd de lijn voor goederenvervoer gebruikt,
van en naar de havenplaats.
Doordat
de exploitatie van de stoomtram in een moeilijke tijd viel, was het soms lastig
aan materialen te komen. Voor de opening van de eerste lijn werden er een aantal
tramlocomotieven overgekocht van de NTM en er werden rijtuigen bij Beijnes
besteld. Het zou nog een tijd gaan duren voor alle rijtuigen uitgeleverd werden.
Tot die tijd werden er ook een aantal rijtuigen van het EDS en OP gehuurd. Later
werden er nog vier locomotieven van de RTM overgenomen.
Rond
1930 had de maatschappij beschikking over zo'n 80 voertuigen.
De
reisduur van Winschoten naar Delfzijl duurde ongeveer twee uur. Later verschenen
er sneltrams die de lijn in een uur en drie kwartier en later zelfs in anderhalf
uur aflegden.
Stations
aan deze lijn stonden in Delfzijl en Termunten. Voor de rest werd er meestal
gestopt bij cafés. In Termunten bevond zich ook nog een remise en een
watertoren.
In
1931 werden de tramdiensten steeds meer door autobussen vervangen. In de jaren
1933-1934 hebben er op zondag nog trams richting Delfzijl gereden.
Ten
gevolge van de oorlog kwam er een tekort aan vloeibare brandstoffen zodat het
tramwegvervoer weer enigszins kon opbloeien. De lijn Winschoten-Delfzijl werd op
1 augustus 1940 heropend. In deze tijd steeg het vervoer tot ver boven hetgeen
ooit daarvoor bereikt was.
Tot
23 januari 1945 hebben er nog trams gereden. Na het einde van de oorlog werd op
alle lijnen met uitzondering van Delfzijl-Termunten de dienstregeling hervat.
Dit stuk was door de oorlogshandelingen dusdanig beschadigd dat voor herstel
afgezien werd. Ook werd er geen toestemming verleend voor het herstellen van de
lijn.
Op
31 mei 1948 werd het personenvervoer per tram beëindigd. Het goederenvervoer
ging over naar Van Gend en Loos. Tot in 1950 hebben er nog tramtreinen gereden
voor de aanleg van een autoweg bij scheemdermeer. In de ledenvergadering van
aandeelhouders van 17 maart 1950 werd besloten de vennootschap te ontbinden.