Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

OG - Stoomtrammaatschappij Oostelijk Groningen

Buiten alle spoorwegaansluitingen die er naar Delfzijl gelegd zijn, was er ook nog een stoomtramaansluiting. De plannen voor het aanleggen van een tramlijn kwamen oorspronkelijk van Stoomtramwegmaatschappij "Oldambt Pekela". Deze maatschappij, die in 1880 is opgericht, heeft jaren getracht de tramlijn te realiseren. Pas nadat rond 1906 een commissie werd opgericht voor het verbeteren van het verkeerswezen in oost-Groningen komen er wat concretere plannen. Tot deze tijd worden er door tramweg≠maatschappij "Oostelijk Groningen" een aantal paar≠dentramlijnen overgenomen. Van alle grote plannen kwam echter niet veel terecht. Er werd slechts een tramwegverbinding aangelegd van Winschoten naar Delfzijl. Het traject liep via Scheemdermeer, Midwolda, Oostwold, Woldendorp, Termunten, Heveskes, Weiwerd. In 1919 werd deze lijn door OG geopend voor het reizigersvervoer. Tevens werd de lijn voor goederenvervoer ge≠bruikt, van en naar de haven≠plaats.

Doordat de exploitatie van de stoomtram in een moeilijke tijd viel, was het soms lastig aan materialen te komen. Voor de opening van de eerste lijn werden er een aantal tramlocomotieven overgekocht van de NTM en er werden rijtuigen bij Beijnes besteld. Het zou nog een tijd gaan duren voor alle rijtuigen uitgeleverd werden. Tot die tijd werden er ook een aantal rijtuigen van het EDS en OP gehuurd. Later werden er nog vier locomotieven van de RTM overgenomen.  

Rond 1930 had de maatschappij beschikking over zo'n 80 voertuigen.

De reisduur van Winschoten naar Delfzijl duurde ongeveer twee uur. Later verschenen er sneltrams die de lijn in een uur en drie kwartier en later zelfs in anderhalf uur aflegden.

Stations aan deze lijn stonden in Delfzijl en Termunten. Voor de rest werd er meestal gestopt bij cafťs. In Termunten bevond zich ook nog een remise en een watertoren.

In 1931 werden de tramdiensten steeds meer door autobussen vervangen. In de jaren 1933-1934 hebben er op zondag nog trams richting Delfzijl gereden.

Ten gevolge van de oorlog kwam er een tekort aan vloeibare brandstoffen zodat het tramwegvervoer weer enigszins kon opbloeien. De lijn Winschoten-Delfzijl werd op 1 augustus 1940 heropend. In deze tijd steeg het vervoer tot ver boven hetgeen ooit daarvoor bereikt was.

Tot 23 januari 1945 hebben er nog trams gereden. Na het einde van de oorlog werd op alle lijnen met uitzondering van Delfzijl-Termunten de dienstregeling hervat. Dit stuk was door de oorlogshandelingen dusdanig beschadigd dat voor herstel afgezien werd. Ook werd er geen toestemming verleend voor het herstellen van de lijn.

Op 31 mei 1948 werd het personenvervoer per tram beŽindigd. Het goederenvervoer ging over naar Van Gend en Loos. Tot in 1950 hebben er nog tramtreinen gereden voor de aanleg van een autoweg bij scheemdermeer. In de ledenvergadering van aandeelhouders van 17 maart 1950 werd besloten de vennootschap te ontbinden.