Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

Messing NBDS post rijtuig op twee assen.

Deze wagens waren door de NBDS in eigen beheer gebouwd uit afgekeurde 3e klasse wagens. Ook bij de NS bleven deze wagens als postrijtuigen dienst doen tot 1936. Boven de deur waren ze voorzien van een duidelijk bord met het opschrift "Post". Bij de NS verviel die en werd er op de wagenbak de tekst "Nederlandsche Posterijen" aangebracht. De bekende postschilden met twee leeuwen heeft geen enkel tweeassige NS postrijtuig gekregen. 

De wagen bestaat uit 2 etsplaten en losse zijwanden. De transfers zijn uitgevoerd als waterslide decals. 

De bouw begint met het lezen van de uitgebreide handleiding die er bij de set wagens zit. De beschrijving is opgedeeld in bouwtips, uitleg over het grootbedrijf, een bouwbeschrijving, omnummeringen van de wagens en een tweetal A3 tekeningen waarop de diverse bouwstappen uitgelegd worden.

Als eerste beginnen we met het bouwen van het onderstel. de diverse onderdelen worden door middel van pen gat verbindingen in elkaar gezet waarna deze uit te richten zijn. Een kleine hoeveelheid soldeer fixeert de diverse onderdelen. De bouw is redelijk logisch opgezet en leidt tot weinig problemen. Het lastigste tijdens de bouw was het plaatsten van de veerpakketten en de aspotten die volgens de handleiding na het monteren van de treeplanken moest gebeuren. Handiger was het geweest om deze stap er voor te doen. Bij een volgens model uit de serie probeer ik een aangepaste volgorde aan te houden zodat de diverse onderdelen beter bewerkt kunnen worden. Het bouwen van het onderstel moet binnen een paar uur mogelijk zijn.

Na het odnerstel beginnen we met het bouwen van de wagenbak. Bij de wagenbak zijn alle handgrepen en deurklinken geëtst en voorzien van stopjes zodat het afmonteren een eenvoudige klus is. Het makkelijkst is het om alle wanden af te bouwen in het platte vlak en daarna de afgemonteerde wanden via een pen-gat verbinding aan het dak te monteren. Deze werkwijze levert weinig problemen op en ook het uitrichten van de zijwanden voor het solderen is makkelijk. Het bouwen van de wagenbak neemt ongeveer een uur in beslag. Hierna is het de beurt aan de tandenborstel met JIF om de wagenbak glimmend schoon te maken. 



EW