Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

STAR - groningsch drentsche spoorwegmaatschappij Stadskanaal Ter Apel rijksgrens

ijdens de aanleg van de NOLS lijn richting Stadskanaal worden er in 1904 op initiatief van R. Sol weer plannen gemaakt voor een nieuwe spoorwegverbinding. Vanuit Stadskanaal zou er een verbinding moeten komen met het Duitse achterland. De lijn zou dan vlak voorbij Ter Apel de grens over moeten om dan vervolgens in  het Duitse Haren of Meppen aansluiting te maken op de Duitse Nord-Südbahn (de hoofdlijn die van Emden naar het Ruhr-gebied) loopt. Omdat de NOLS al genoeg te doen heeft met de aanleg van hun tracé voelen zij zich niet geroepen om de aanleg van deze nieuwe lijn onder hun hoede te nemen. Waarna een plaatselijke commissie gaat onderhandelen met de gemeenten aan de lijn over het nut van deze lijn. Evenals tijdens de vorming van de NOLS lijn wil ook hier weer iedere gemeente een eigen station aan de lijn. Op het huidige grondgebied van de gemeente stadskanaal zouden er dan drie stations komen (Stadskanaal-Pekelderweg, Stadskanaal hoofdstation en Stadskanaal-Oost). Dit wordt de commissie toch allemaal wat te gortig. Het voorstel voor het plaatsen van een stopplaats wordt niet geaccepteerd. Kort na deze onderhandelingen kreeg de op te richten maatschappij financiële steun van het Rijk, de provincies, de belanghebbende gemeentes en het Waterschap. Uit het comité die opgericht is in 1907 onstond op 29 september 1914 de STAR. In 1917 werd met de werkzaamheden gestart, maar pas in 1924 kon de lijn door de SS worden geëxploiteerd. De aanleg van de lijn was door de Eerste Wereldoorlog vertraagd. De lijn was 22,7 km lang en in Nieuw Buinen, Musselkanaal en Ter Apel waren er spoorweghavens of spoordokken. In Ter Apel werd er een enorm emplacement aangelegd. Op dit emplacement was een station, een locomotiefloods, goederenloodsen en douane faciliteiten, omdat er op  veel internationaal vervoer werd gerekend. De locloods is als zodanig nooit in gebruik geweest en waarschijnlijk door oorlogshandelingen gesloopt. De exploitatie op het traject tussen Ter Apel en de rijksgrens is twee jaar na de opening weer gestopt, op 15 mei 1926. De verbinding met Duitsland is er nooit gekomen. De crisis die er op dat moment in Duitsland heerste moet toch als een van de boosdoeners gezien worden. Net als de Woldjerspoorwegmaatschappij heeft de exploitatie bij de STAR nooit echt gefloreerd. Doordat er in Ter Apel een douane kantoor was werd het goederenvervoer wel steeds gevarieerder maar omdat er bij de grens op vrachtwagens moest worden overgeladen werd de spoorlijn niet rendabel zonder een spoorverbinding met Duitsland. Wel goed ging het met het personenvervoer op de lijn en ook werden er veel bedrijven op de spoorlijn aangesloten.

Op 15 mei 1934 is er met het personenvervoer van Stadskanaal naar Ter Apel gestopt.

De lijn is aan het begin van de oorlog nog voor een beperkt goederenverkeer gebruikt. Pas in 1977 is het traject tussen Zandberg en Ter Apel opgebroken. De grond waar eens de spoorstaven op lagen is nog steeds gereserveerd evenals de grond tussen Ter Apel en Emmen. Of de NS er ooit nog eens iets mee gaat doen valt te betwijfelen.

 

 

Op stationsweb kunt u informatie vinden over de stations aan deze lijn