Ommelander Maquette Bouw Collectief

Omhoog

 

Verweringstechnieken


Waarom verweren?
In verreweg de meeste gevallen lijkt een fabrieksnieuw model niet op het grote voorbeeld. Zelfs een wagen die een slechts 1000 km heeft gereden, heeft bij droog weer al kleine sporen van remstof, stof uit het ballastbed en deeltjes opgestoven aarde. In natte weersomstandigheden wordt dit nog veel spectaculairder.
Een wagen raakt dus vervuild door het landschap waar hij door rijdt en door de weersomstandigheden. Verder laat vervoerde lading sporen na: wagens die steenkool hebben vervuild zien er heel anders uit dan die waarin suikerbieten of bakstenen hebben gezeten.

Bij de omBC streven we naar een zekere eenheid in detailleringsgraad en kleuren van onze modellen te krijgen. Een bepaalde mate van vervuiling draagt bij aan een realistisch beeld.

In omBC-verband hebben we een paar technieken toegepast: 
1. verwering met verf;
2. verwering met pastelkrijt;
3. combinatie van 1. en 2.

Ad. 1 Verwering met verf
De gebruikte verf is de traditionele verf op alkyd-basis, ook bekend als enamel-verf. Deze wordt verdund met terpentine. We gebruiken voor de verwering alleen matte verf. De truc is de verf NIET om te roeren. Met een cocktailprikker haal je een klontje verf van de bodem, smeert het uit op je verfplankje. De truc van het plankje is dat het nog aanwezige glasmiddel uit de verf in het plankje trekt, zodat de verf dof wordt. Dit is precies de bedoeling: echte goederenwagens glimmen nauwelijks. 
De truc van het plankje wordt al jaren met succes door onder meer Artitec toegepast. Overigens kun je daarvoor elke soort hout gebruiken, als het maar absorbeert.

Voor de eerste toepassing, de 'wash' verdun je dit prutje met terpentine. Met een vrij dikke kwast behandel je daarna je model van boven naar beneden. Door de verdunning blijft de verf in alle groefjes achter, het gaat daardoor meer leven. Voor de eerste wash zou ik geen te donkere kleur nemen: zwart is veel te 'hard'. Iets tussen bruin en antraciet (zwartgrijs) doet het meestal goed. 

Een andere methode is de 'dry brush '-techniek. Het principe is dat je met een vrijwel droge kwast details nog even aanstipt en oplicht. Het plankje wordt ook hier weer gebruikt om de glans uit de verf te trekken. Op een stuk keukentissue kun je de kwast droogstrijken.



Gebruikte materialen bij verwering met verf

Gebruikte materialen:
* terpentine
* matte verf o.a Revell mat nr. 9 (antraciet) en mat 83 (roodbruin)
* plankje
* Talens stugge platte kwasten type 220, grootte 2, 4 en 6

Ad. 2 Verwering met pastelkrijt
Verwering met pastelkrijt wordt ook veel toegepast. Van belang is een krijt dat niet vet is. Een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden heeft meestal voldoende keuze.
Talens Rembrandt, Schmincke en Winsor & Newton, alle in de uitvoering Soft pastel, zijn geschikt voor ons werk. De Van Gogh-krijtjes van Talens zijn voor ons doel te vet.

Van het krijt wordt poeder gemaakt door het met een mes af te schrapen; met schuurpapier krijg je ook mooi poeder. Dit poeder breng je met een zachte kwast op de wagen aan.
Als eerste kunnen aardetinten worden aangebracht op de wagen. Met drie krijtjes kom je al een heel eind, bijvoorbeeld Talens Rembrandt grijs (nummer 31997047) of blauwgrijs (31997278), sienna naturel (31992347 en 31992348) en omber gebrand (31994095 of 31994097).
De prijs van de pastelkrijtjes varieert van ongeveer Euro 1,50 tot Euro 2,20.



Verweerde open goederenwagen

Verder kun je je helemaal uitleven met andere tinten, bijvoorbeeld lichtgrijs/wit, voor gebruik op 'bollenwagens', of antraciet, bijvoorbeeld voor aspotten of de bodem van kolenbakken. 
Mogelijkheden te over. 

Sommigen vinden het een nadeel dat pastelkrijt afgeeft; zij fixeren dit met een waasje matte vernis. 
Bij de omBC vinden we dat ook de verwering mag verweren: een wagen die nu is verweerd, ziet er door het gebruik na een jaar anders uit, net als in het echt. Dat is precies wat we willen!


Gebruikte materialen bij verwering met pastelkrijt

Gebruikte materialen:
* soft pastel krijt
* stukje schuurpapier of mesje
* zachte kwasten (grootte naar keuze)

Ad. 3 Combinatie van verf en pastelkrijt
Dit resulteert in een duurzame verwering met verf en de fijne kleurnuances van pastelkrijt. 



Verweerde open goederenwagen

Naschrift
Waarom vervuilen? Omdat het leuk is om te doen. Je modellen krijgen een individueel karakter. Zo wordt een lange trein van dezelfde soort wagens nog leuker om te bekijken!

Disclaimer: Vanzelfsprekend is de omBC niet aansprakelijk voor schade als gevolg van minder geslaagde verweringspogingen. 

Aanbevolen literatuur:
Martyn Welch, The Art of Weathering. Wild Swan Publications Ltd. 
ISBN 1 874103 11 9



Wolter Daniëls