Splitsing
Delfzijl
Nadat
het tractiedepot naar de tentoonstelling in het museum “Aquariom” was
verhuisd kende het modelbouwen een periode van betrekkelijke rust. Enerzijds
kwam dit door wat uitgestelde klusjes in huis, anderzijds doordat er voor de
tentoonstelling in “Aquariom” een hoop werk verzet was en het modelbouwen
even niet erg trok. Kort na de voorjaarsvakantie kwam de volgende deadline
echter al weer in zicht en waren de beoogde klusjes in huis min of meer
afgerond.
Om eerst
met iets nieuws te kunnen beginnen heb ik er voor gekozen vanaf de andere kant
van het emplacement met bouwen te beginnen, en wel met de splitsing van de
spoorlijnen naar Groningen (via Appingedam) en de lijnen naar Groningen via de
Woldjerspoorlijn en de lijn naar Zuidbroek die zich weer splitsten na het
voormalige station Weiwerd. Na het bezoek aan de Fremo bijeenkomst in Hoorn heb ik wat ideeën voor het bouwen van de splitsingsmodule
ontwikkeld. Eerdere plannen voor de uitvoering van de splitsing werden afgekeurd
vanuit visueel oogpunt. Het is dan wel een modulebaan, maar het oog wil
natuurlijk ook wat. Dat dit vanwege de afmetingen van de module wat logistieke
problemen geeft neem ik dan maar op de koop toe. Op de module loopt vanaf het
station gezien het rechter spoor (spoor 2) rechtdoor naar Appingedam, terwijl
het spoor naar Zuidbroek onder een hoek van 30° naar links afbuigt (spoor 1).
Door te kiezen voor een hoek van 30° bij een module lengte van 120 cm heeft het
afbuigend spoor een nog acceptabele boogstraal terwijl de breedte van de module
enigszins beperkt blijft (94 cm) en is het mogelijk om beide einden te eindigen
met het Fremo genormeerde Ho E96 profiel zoals we dat ook op de club toepassen
bij de nieuw te bouwen landschapmodules.
Omdat
er van eerdere modules nog wat resten hout over waren (kop- en zijwanden) was de
bouw van het frame in een avondje geklaard zodat de volgende dag het Floormate
er al in gelijmd kon worden. Nadat dit droog was het sporenplan en de aanwezige
luchtfoto’s bestudeerd om het landschap zo goed mogelijk vorm te kunnen geven.
In dit gedeelte van de spoorlijn was destijds namelijk ook een overweg aanwezig
(…..laan). Na een paar avondjes plakken snijden en raspen was het landschap
mij wel naar de zin. Nu konden de rails gelegd, gespoten en geballast worden.
Voor het spuiten de elektrische aansluitingen aan de railstaven solderen, dat
werkt wel zo makkelijk. Om de lelijke blauwe kleur zo snel mogelijk kwijt te
raken heb ik een pot kleikleurige muurverf laten mengen en deze kleur
aangebracht. Lijkt direct al een stuk beter dan eerdere pogingen met beige en
chocoladekleur.
De
eerste contouren van de aanwezige wegen en de overweg aangebracht, en nu ligt de
module te wachten op verdere afwerking.
Hans
is bezig met het bouwen van de splitsingsmodule
Post T zoals deze bij de wisselstraat in
Delfzijl stond
Ondertussen
ben ik al weer begonnen met het minst aantrekkelijke werk, het ballasten van de
rails op de vier modules die tussen het tractiedepot en de goederenloods liggen
( 7 sporen x 4.80 is bijna 35 meter), als dat klaar zijn hoop ik met de bouw van
de laatste vier modules te kunnen beginnen en het geheel medio november in ieder
geval rijklaar te hebben.
HB